رمزگشایی از ۲۹ فقره سرقت کابل های برق در طرقبه شاندیز  ساخت دستگاه‌های تولید کمپوست برای استفاده خانگی انفجار مرگبار یک منزل مسکونی در قوچان + تصاویر (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعتراف تکان دهنده سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال ۵۹ داروی جدید تحت پوشش بیمه قرار گرفت شتابزدگی و عجله؛ علت ۸۴ درصد از حوادث برقی خراسان رضوی زمان برگزاری مجدد نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ برای داوطلبان سیل‌زده خراسان جنوبی اعلام شد معمای پرونده خونین برادرکشی در مشهد (۱۱ اردیبهشت) معافیت مشمولان ۳۵ساله و دارای ۲فرزند از قانون بودجه حذف شد+سند سارق انباری خانه‌ها دستگیر شد جویدن ناخن با کدام اختلالات سلامت روان ارتباط دارد؟ حمله با شمشیر در لندن یک کشته و چند زخمی بر جای گذاشت نجات ۳ نفر از درون حریق منزل مسکونی توسط آتش نشانان مشهدی (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه اندازی «تاکسی هوایی» بین گناباد-مشهد درگیری ۲ همکلاسی در شوش رنگ خون گرفت (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) دستگیری ۵ شرور و مخل نظم و امنیت در مشهد
سرخط خبرها

آیا مادر علم روان شناسی را می‌شناسید؟

  • کد خبر: ۸۱۱۵۰
  • ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۲
آیا مادر علم روان شناسی را می‌شناسید؟
پریرخ دادستان یکی از بنیان‌گذاران روانشناسی نوین ایران است و بسیاری او را مادر روانشناسی ایران می‌نامند. وی دارای تألیفات منحصر به‌فرد در روانشناسی رشد (روانشناسی تحولی) و بالینی است و تأثیر زیادی بر زبان روانشناسی نوین ایران داشته است.

راستگو | شهرآرانیوز؛ وقتی او کودک بود بسیار به تحصیل و باسواد شدن علاقه نشان داد. او یک بار در کلاس هشتم تجدید شد، آن قدر این موضوع برایش سنگین تمام شد که سال بعد همه تلاشش را کرد و شاگرد اول کلاسشان شد. بعد‌ها به او بورسیه تحصیلی دادند تا او درس بخواند.

در سوییس گفته بودند روان شناسی بخواند، روی روابط بین هوش ‏و ادراک کار کرده بود، با استادش ژان پیاژه، همان که نظریه رشد مرحله‌ای اش را هنوز هم در دانشگاه‌های مطرح ایران تدریس می‌کنند.

روز‌های سختی داشت، خواندن درس در کشور غریب سخت بود، کار کردن همراه با درس سخت تر. یک ‏روز‌هایی هم بود که پول کافی برای خرید غذا نداشت. او می‌گفت یک زمان‌هایی سر امتحان ضعف می‌کرده، یک روز‌هایی زندگی ‏روی بدقلق و یک دنده‌ای نشانش می‌داده است، از همان‌ها که وقتی روی دور بدشانسی هستی، می‌آیند و می‌روند ‏و محو نمی‌شوند. دکترایش را گرفت، رساله اش را نوشت. به پیاژه گفته بود که برمی گردد ایران، شما اینجا مثل من زیاد دارید، اما ایران نه. استاد دلخور گفته بوده «ما تو را برای اینجا تربیت کردیم، نه ‏ایران، اگر نمی‌خواهی اینجا بمانی، به نیویورک برو یا حتی کانادا، می‌توانی اداره مرکز روان شناسی من را در آنجا بر ‏عهده بگیری.»، اما او گفته بود باید برگردد. باید به ایران برگردد. ‏

آنچه خواندید بخشی از زندگی پرفسور پریرخ دادستان است. او را مادر روان شناسی ایران می‌نامند. او تنها زن و تنها فردی بود که از ژان پیاژه، پدر روان شناسی شناختی، مدرک گرفت.

او هیچ گاه در پی جاه و مقام نبود. به گفته او: «نه ترغیب‌ها و تشویق‌ها انگیزه راهم بودند و نه بی مهری‌ها مرا از تداوم راهم باز داشتند. همواره از عشقی که در دلم فروزان است نیرو گرفته ام، عشق به معلمی و فرزندان این آب و خاک.»

او تا آخرین لحظات زندگی اش با عشق به دانشجوهایش می‌آموخت حتی روز‌هایی که پسرش را در تصادف از دست داده بود تنها معنای زندگی اش تدریس بود. او هرسال علمش را به روز رسانی می‌کرد تا به دانشجوهایش که عین فرزندانش بودند، جدیدترین اطلاعات را بیاموزاند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->